Překlad anglického pojmu Cross-selling zní křížový prodej. Skrývá velké množství taktik – strategií, které vedou k jednomu cíli – zvýšit počet zákazníků a zvýšit jejich objednávky doporučením nabídky sortimentu doplňkového nebo souvisejícího zboží.
Příklad cross-sellingu
Obchodník ve svém e-shopu s fotoaparáty nabízí (takticky) také související zboží – pouzdra na fotoaparáty, paměťové karty nebo další doplňky (stativ atd.). Ideálně dokáže vyhodnotit zboží, které má zákazník ve virtuálním košíku a dynamicky na něj reagovat jeho nabídkou.
Prostředí internetu, konkrétně internetových obchodů, e-shopů, kde má cross-selling své nejzásadnější postavení, by mělo rychle pomocí různých nástrojů operativně reagovat na zájem zákazníků o určitý sortiment a této skutečnosti využít v strategii cross-sellingu. Cross-selling se ale také uplatňuje v nabídkách národních či mezinárodních institucí např. pojišťoven, bank atd.
Cross-selling může být přínosem i v případě dvou kooperujících subjektů (firem, společností, fyzických osob), které si na základě dohody mohou vzájemně pomáhat vzájemnou nabídkou služeb.
Taktické je zaměřit se nejen na nové zákazníky, ale také na databázi stávajících spokojených klientů – zákazníků.