Internetový vyhledávač (fulltextový vyhledávač) je server, který umožňuje návštěvníkům internetu vyhledávat stránky pomocí tzv. klíčových slov, příp. vyhledávacího výrazu. V současné době nabízejí další funkce, jako například vyhledávání odpovědí na otázky (u Googlu známé jako Knowledge Graph), hledání podle obrázku nebo vyhledávání s hlasovým rozhraním (které se hodí zejména pro mobilní telefony nebo tablety). Po dotazu vyhledávání nahlédne server do svých databází a vrátí uživateli seznam webových stránek, které příslušná klíčová slova obsahují.
Protože počet webových serverů je velmi velký, neprobíhá vyhledávání přímo, ale dvoufázově. Vyhledávače nejprve shromažďují obsah všech stránek, které sledují, ve svých databázích. K tomu využívají vyhledávacích robotů, kteří procházejí jednotlivé stránky a jejich obsah (nebo významnou část) zapisují do vyhledávacích databází. Tento proces je označován jako indexace webu. Teprve v těchto databázích hledá aplikace, která komunikuje s uživatelem. Roboti indexují všechny stránky, na které získají odkaz. Podle míry popularity a četnosti aktualizací daných webů se pak na některé stránky vracejí častěji a na jiné méně často. Obecně ale platí, že si vyhledávače své databáze neustále aktualizují, tedy zanášejí všechny změny, ke kterým na sledovaných stránkách dojde.
U fulltextového vyhledávání je důležité pořadí, v jakém jsou odkazy seřazeny ve výsledku hledání. Obecně platí, že uživatelé nejčastěji klikají na odkazy, které okamžitě vidí, tedy na několik prvních odkazů na první stránce s výsledky. Webové servery se proto snaží své stránky optimalizovat pro vyhledávače tak, aby se odkaz na ně ocitl na začátku seznamu. Jedná se o neustále se vyvíjející proces, na který se specializují firmy pro optimalizaci obsahu pro vyhledávače (Search Engine Optimalization, SEO). První nebo jinak významná místa na stránce s výsledky nejsou řazena podle míry důležitosti, ale obvykle si je lze zakoupit v rámci reklamních kampaní, které vyhledávače nabízejí.
Vyhledávače mohou dále výsledky filtrovat, a tak lze kromě obecného vyhledávání na všech webech (nebo webech v konkrétním jazyce) vyhledávat obrázky, videa, zprávy nebo blogy. Některé vyhledávače umožňují hledat i mezi firmami, v mapách nebo dokonce v textech knížek.
Na českém trhu patří mezi nejrozšířenější vyhledávače americký Google a český Seznam. Na rozdíl od světového trendu se Seznamu stále daří odolávat náporu Googlu a drží si svou popularitu mezi českými uživateli, což není v ostatních zemích obvyklé. Podobná situace panuje například v Rusku a Číně.